Zalecenia dietetyczne przy insulinooporności.

Insulinooporność oznacza stan chorobowy, w którym tkanki organizmu człowieka stają się oporne na przyjmowanie insuliny, co oznacza, że insulina nie może wprowadzić energii do komórek. Brak wrażliwości na działanie hormonu insuliny wydzielanego przez trzustkę oznacza rozregulowanie poziomu cukru we krwi. Insulinooporność następuje najczęściej po nadmiernej ilości posiłków wysokowęglowodanowych. Długie utrzymanie stanu zbyt obfitego wydzielania insuliny i brak leczenia insulinnooporności może doprowadzić do Zespołu policystycznych jajników (rozregulowanie pracy hormonów), cukrzycy 2 stopnia (rozregulowanie gospodarki cukrowej) i otyłości (przy podniesionym poziomie insuliny automatycznie przestaje się spalać tkanką tłuszczową).

Zalecenia żywieniowe w przypadku insulinooporności mają za zadanie przywrócić wrażliwość komórek na insulinę i ograniczyć nadmierne jej wydzielanie. Trzustka nie może być ciągle stymulowane do wyrzutu tego hormonu. Dobrym rozwiązaniem jest dieta niskowęglowodanowa. Osoby, które cierpią na insulinooporność powinny unikać takich produktów jak: pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż, kasze, makarony pełnoziarniste, płatki owsiane, otręby, warzywa skrobiowe i strączkowe. Absolutnie nie wskazane są również źródła węglowodanów prostych – owoce, owoce suszone, białe pieczywo, makarony, biały ryż, wszelkiego rodzaju słodycze, wypieki cukiernicze, cukier, dżemy, miód. Zawierają one wysokie zawartości węglowodanów prostych i złożonych, które w ostatecznym rozrachunku przekształcają się w glukozę i stymulują trzustkę do pracy, czego przy insulinooporności trzeba unikać. Produkty mleczne również są silnie insulinogennymi.

Przy insulinooporności trzeba zastosować dietę uboga w węglowodany, ale bogatą w tłuszcze (oczywiście z umiarem). Polecane są takie produkty jak: mięso, jaja, warzywa, orzechy, przetwory z kokosa (mleko, mleczko, śmietana), awokado. Przykładowe propozycje posiłków mogą wyglądać następująco:

– śniadanie: jajka lub mięso z warzywami

– obiad: mięso z warzywami

– kolacja: same warzywa

Ilość posiłków zależna powinna być od trybu życia, niemniej jednak zaleca się ograniczyć ich ilość do 3, 4, by trzustka wydzielała insulinę jak najrzadziej. Przy bardziej opanowanym stanie insulinooporności można na drugie śniadanie zjeść również warzywa lub dołączyć owoc np. do obiadu. Nie może być natomiast mowy o podjadaniu między posiłkami, żadne przekąski nie wchodzę w grę, wyrzut insuliny powoduje nawet żucie gumy do żucia. W czasie przerw między posiłkami można pić tylko wodę.

Przy odpowiedniej i rygorystycznej diecie są duże szanse na odwrócenie tego schorzenia jak i uniknięcia leczenia farmakologicznego. Dietę warto wspomóc umiarkowaną aktywnością fizyczną i suplementacją. Suplementy po które warto sięgnąć to:

Omega 3 DHA i EPA– dostarczają dobre dla organizmów tłuszcze, działają przeciwzapalnie 

Probiotyki – flora jelito ma ogromny wpływ na to jak pracuje nasza gospodarka insulinowa.

– witamina D3 – Ma znaczenie w zwiększaniu wrażliwości komórek na działanie insuliny

– Berberyna –  zmniejsza oporność na insulinę, wspomaga glikolizę, czyli rozkład cukru w komórkach, wpływa na ograniczenie ilości produkowanego cukru w wątrobie, spowalnia proces rozkładu węglowodanów w jelitach, a także sprzyja namnażaniu się pożytecznych bakterii w układzie pokarmowym

– kwas alfa – liponowy – zwiększa wrażliwość tkanek na insulinę, reguluję metabolizm

żel Aloe Vera – wpływa na spadek poziomu insuliny, poprzez stabilizację porannych i poposiłkowych poziomów glukozy.

suplementy lr