Ze względu na ogromną rolę składników pokarmowych w doborze właściwej diety, temat ten będę chciała ograniczyć do diety dostosowanej dla wieku dziecięcego (od ur. do ok. 14 roku życia), które właśnie w tym okresie potrzebują dobrego odżywienia organizmu i obserwacji rodziców, pod kątem ich prawidłowego rozwoju, który jest podstawą prawidłowego funkcjonowania w życiu młodzieńczym i dorosłym, zarówno pod kątem fizjologicznym jak i przyjętych nawyków. W okresie tym, ma miejsce zjawisko, wzrastania. Następuje rozwój nie tylko na długość i masę, ale także przebudowa całego ustroju pod kątem dojrzałości (wzrastanie kontynuowane jest mniej więcej do 25 roku życia, kiedy kończy się wiek młodzieńczy)

Optymalna ilość składników odżywczych jakie powinny przyjmować dzieci opracowana została w nowej Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla Dzieci i Młodzieży. Wszystkie posiłki powinny zawierać niezbędne w tym okresie rozwoju składniki pokarmowe: białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i sole mineralne, w następujących proporcjach:

  • pokarmy białkowe15 – 20%

  • tłuszcze 20 – 30%

  • węglowodany ok 50 %

Normy żywieniowe dla dzieci zakładają dostarczenie około 90–80 kalorii na kg ciężaru ciała, czyli około 1200–3000 kalorii na dobę w zależności od wieku i aktywności fizycznej i płci. Mniej więcej połowę energii dzieci czerpać powinny z węglowodanów, głównie złożonych, gdyż glukoza w okresie wzrostu jest wykorzystywana do syntezy struktur komórkowych. Warto pamiętać, że gdy organizm dynamicznie się rozwija, podstawowa przemiana materii ma również tendencje wzrostowe.

W okresie wzrastania należy zwrócić szczególna uwagę na dobrego rodzaju materiał budulcowy, czyli pełnowartościowe białko. Bez odpowiedniej ilości protein nie dochodzi do prawidłowego wzrostu tkanek.Super Omega 3 - kategorie

Ważnym źródłem energii są też tłuszcze, które nie tylko są wysocekaloryczne i stanowią skoncentrowane źródło ciepła, ale ich niektóre składniki mają ogromny wpływ na rozwój mózgu, który w wieku dziecięcym mocno się kształtuje. Zaleca się, by tłuszcze roślinne przeważały nad zwierzęcymi i by zachowane zostały odpowiednie proporcje między kwasami omega 6 i omega 3.

Super Omega 3 Activ

Dostarczenie wysokowartościowego pokarmu jest niezwykle istotne nie tylko ze względu na energię i materiał budulcowy. Wraz z nim, do organizmu docierają witaminy i składniki mineralne, których człowiek nie jest w stanie wytworzyć sobie sam. W okresie dziecięcym rozpoczyna się tzw. burza hormonów, rozregulowany zostaje system regulacyjny, trzeba więc go odpowiednio wspomóc, by homeostaza mogła być utrzymana. Witaminy i sole mineralne potrzebne są także dla prawidłowego wzrostu i sprawnego funkcjonowania układu immunologicznego.

Główną uwagę należy zwrócić na prawidłowy rozwój układu kostno – stawowego, który w okresie wzrostu jest bardzo obciążony. Stymulują go witaminy A, D, K, C oraz takie pierwiastki jak wapń, magnez, fosfor, miedź i fluor. W czasie dojrzewania mocno pracuje też układ czynny, tj. mięśniowo – nerwowy. W prawidłowym rozwoju wspierają go witaminy z grypy B oraz magnez, potas, sód, mangan i jod.

witaminy dla dzieci bez konserwantów i barwników

Warto też zwrócić uwagę na odpowiednią podaż witamin, które chronią nas przed wolnymi rodnikami, tj. E i C, co ma znaczny wpływ na funkcjonowanie naszego układu odpornościowego.

By w dorosłym życiu nie martwić się o słaby wygląd skóry i jej przydatków, dzieci powinny spożywać pokarm bogaty w B2, B5, H, oraz cynk.

Wartości przyjmowanych witamin i składników mineralnych zależne są od wieku, wagi oraz aktywności fizycznej. Wszystkie składniki mineralne jak i witaminy regulują bezpośrednio bądź pośrednio gospodarkę kwasowo – zasadową i pełnią rolę antyoksydantów.

Wszystkie powyżej wymienione składniki pokarmowe nie miałyby szans uczestniczyć w żadnych procesach metabolicznych, gdyby nie obecność wody, dlatego w wieku dziecięcym trzeba mocno wypracowywać nawyk odpowiedniego nawodnienia. Woda, słusznie nazywana źródłem życia, pełni role jako materiał budulcowy, uczestniczy w procesach trawienia, zabezpiecza i zwilża stawy, transportuje niektóre składniki i ochrania organizm. Zaleca się by cieci piły od 1 do 2 litrów dziennie.

Oparta na powyższych zaleceniach dieta powinna dostarczyć młodemu organizmowi optymalnej ilości energii i składników odżywczych niezbędnych w fazie wzrostu. Optymalna dieta gwarantuje zdrowy rozwój, zdrowy wygląd i dobre samopoczucie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *